Yoga

Een hele beknopte uitleg

Het woord ‘yoga’ is afgeleid van het Sanskriet woord Yug dat ‘verbinding’ of ‘in vereniging staan’ betekent.
Verbinding tussen lichaam en geest en verbinding met het geheel. 
Lichaamshoudingen, ademhalingstechnieken en meditatie zijn kernwoorden bij yoga.

Bewegen is gezond, dat weten we allemaal en yoga is ook nog eens leuk, uitdagend en ontspannend.  
Yoga kan je ook helpen meer balans te vinden mbt je leven, je werk, wat je prioriteiten zijn en je uitdagingen en beperkingen. Daarbij kan het je helpen los te laten wat je niet meer dient.

Yoga bestaat eigenlijk uit veel meer meer dan alleen je les op de mat, maar is een filosofische stroming. 
Patanjali, die ongeveer 200 jaar voor Christus leefde, heeft de Sutra’s (‘regels’) opgesteld. Transformatie en beheersing van het bewustzijn staat hierin centraal.  Meest bekende is het 8-voudige pad en daarbinnen zijn de yama’s (wat je beter niet kunt doen in je leven)  en niyama’s (wat je beter wel kunt doen) weer meest bekend. De sutra’s zijn een hele studie op zichzelf.

Soorten yoga.
Er zijn tegenwoordig vele verschillende vormen van yoga. Er zijn slechts 6 stromingen die van oudsher in India beoefend worden, waaronder Hatha yoga.  Hatha yoga wordt ook wel ‘klassieke’ yoga genoemd en de vele soorten yoga zijn vooral hieruit ontstaan. “Ha’ betekent ‘zon’ en ‘tha’ betekent ‘maan’ en wordt gezien als een yogavorm die eenheid in tegenpolen brengt. 
Hatha yoga bestaat voornamelijk uit niet-bewegende asana’s (houdingen) en pranayama (ademhalingstechnieken). Hatha yoga kent eveneens enkele series van oefeningen die achter elkaar uitgevoerd worden, de ‘zonnegroet’ is hiervan de meest bekende.

Mijn lessen hebben Hatha yoga als basis, aangevuld door andere stromingen zoals vinyasa- en yinyoga.  De meditatie die ik toevoeg is vipassana – mindfulness meditatie.

 

Balans tussen lichaam en geest
In het leven van de moderne mens is het balans tus­sen lichaam en geest vaak verstoord.
Yoga biedt ons oefeningen die het evenwicht herstellen. Het maakt lichaam en geest leven­dig en flexibel. Door yoga leer je te luisteren naar je eigen li­chaam.

Yogahoudingen 
Yoga is niet prestatiegericht, je hoeft er niet speciaal lenig voor te zijn maar het bevordert wel de soepelheid van het lichaam. De oefeningen hebben als doel de organen, de klieren, de gewrichten, het zenuwstelsel, de bloedvaten, het evenwicht, etc. beter te laten functioneren.

Tijdens de yogahoudingen, rek, strek en span je allerlei spieren. De houdingen zorgen voor een verbeterde doorbloeding van het hele lichaam. De yogahoudingen (asana’s), de adem- en ontspanningsoefeningen werken in yoga samen om bewust en diep te ontspannen.

Bewustwording
Doordat je je meer bewust wordt van je lichaam volgt ook geestelijke bewustwording en omgekeerd. Tijdens de yogales ben je met je hele aandacht in het hier en nu en dus bij de oefeningen. 

Ademhalingstechnieken.
Binnen de yoga zijn er vele soorten ademhalingstechnieken. Verbinding tussen geest en lichaam kan tot stand komen door de ademhaling, doordat je concentreert op een bewuste ademhaling en deze laat samengaan met je bewegingen. Andere ademhalingstechnieken zorgen voor meer energie, anderen diepe ontspanning en concentratie. 

Yoga is geschikt voor jong en oud. Het maakt niet uit of je net begint of al jaren ervaring hebt. Of je lichamelijk beperkingen hebt of niet. De oefeningen variëren van zeer krachtig tot heel zacht en kunnen als het nodig is worden aangepast.
De yoga die ik geef, zijn onafhankelijk van enige religie.
Mijn lessen zijn zeer toegankelijk voor beginners en licht gevorderden.

  • Het versterken van je fysieke en mentale flexibiliteit
  • Het in balans brengen van lichaam en geest
  • Het stimuleren van creativiteit
  • Het versneld afvoeren van afvalstoffen
  • Inzicht krijgen in emotionele blokkades
  • Het versterken van je intuïtie en bewustzijn
  • Het vergroten van je uithoudingsvermogen
  • Omdat het leuk is

De lessen zijn soms actief en uitdagend en dan weer rustig en ontspannend. Je bepaalt zelf de intensiteit van de oefeningen door de duur aan te passen aan de mogelijkheden van je lichaam.
Je daagt jezelf uit, maar gaat niet over je grenzen heen

error: Content is protected !!